شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۳:۲۷:۵۱

چشم‎انداز کشتیرانی در سال آینده منفی شد

باشگاه خبری فراساحل: طبق ارزیابی‎ها نرخ حمل کالا در کشتی‎های فله بر و کانتینری در سال 2016 با فشار زیادی روبروخواهد شد در حالیکه در بخش نفتکش‎ها و کشتی‎های حمل LNG اوضاع بهتر خواهد بود. در حالیکه چشم‎انداز کشتیرانی در سال 2015 میلادی در وضعیت "پایدار" پیش‎بینی شده بود، موسسه Fitch Ratings آمریکا وضعیت این صنعت را در سال 2016 میلادی "منفی" ارزیابی کرده است. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌تایمز، این موسسه انتظار دارد که توقف رشد تجاری جهان و کاهش رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور روند افزایش ظرفیت کشتیرانی را سرعت ببخشد و همین امر موجب کاهش نرخ حمل و نقل دریایی کالاها و نیز ناپایداری این نرخ‎ها شود.

در گزارش موسسه فیچ ریتینگ پیش‎بینی شده است که وضعیت در بخش‌های مختلف صنعت کشتیرانی طی سال آینده میلادی متفاوت خواهد بود. ارزیابی می‌شود که نرخ حمل کالا در کشتی‌های فله بر و کانتینری با فشار زیادی روبرو باشد در حالیکه نرخ حمل محموله در بخش نفتکش‌ها و کشتی‌های حمل LNG بهتر خواهد بود. موسسه فیتچ اعلام کرده است که رشد آهسته تر و تحول اقتصادی چین مخاطراتی را برای صنعت کشتیرانی جهان به همراه خواهد داشت زیرا چین نقش کلیدی در تجارت جهانی ایفا می‌کند. این کشور آسیایی دو سوم تجارت سنگ آهن جهان و 20 درصد واردات ذغالسنگ دنیا را انجام می‌دهد.


موسسه فیتچ در گزارش خود آورده است: "ضعف در رشد تقاضا موجب افزایش مازاد ظرفیت می‌شود، این اصلی‌ترین عاملی است که مانع از بهبود چشم‌انداز کشتیرانی می‎شود و نرخ حمل و نقل دریایی را کاهش می‌دهد. انتظار داریم ظرفیت کشتی‌های کانتینری در سال 2016 میلادی شش درصد افزایش یابد. این در حالی است که رشد این بخش از کشتیرانی در سال 2015 میلادی نیز 9 درصد بوده است. با توجه به این نرخ رشد و در نظر گرفتن نرخ رشد تقاضای دو درصدی در سال جاری میلادی و سه تا 4.5 درصدی در سال 2016 می‎بینیم که تقاضا از عرضه پیشی گرفته است."


به همین خاطر انتظار می‌رود که شرکت‌های کشتیرانی اقام‌های دفاعی خود را سخت‎تر از گذشته اجرا نمایند. این اقدام‌ها شامل برنامه‎های کاهش هزینه، کاهش قیمت سوخت‎رسانی، کاهش سرعت سفرهای دریایی، از ناوگان خارج کردن کشتی‎ها، متوقف کردن برخی مسیرهای دریایی و ... است تا به این طریق سودآوری خود را حفظ نمایند. فیتچ اما هشدار داده است که این اقدام‌ها نمی‌‌تواند موجب بهبود طولانی مدت شرایط شود. ساماندهی ظرفیت کشتیرانی به همراه رشد تقاضا دو عاملی هستند که به رسیدن بازارها به توازن کمک خواهند کرد.


موسسه رده‌بندی فیتچ در پیش‌بینی خود برای سال آینده میلادی آورده است: "انتظار داریم که شرکت‌های کشتیرانی کانتینری بزرگی که به طور موفقیت‌آمیزی اقدام‌های کاهش هزینه را اجرا کرده‌اند در سال آینده سود ده باقی بمانند. اما شرایط مالی شرکت‌های کوچکتر به ویژه در بخش فله‌برها بسیار سخت خواهد بود که احتمالا موجب ورشکستگی تعداد بیشتری شرکت خواهد شد. وضعیت کشتی‌های نفتکش از رقبای خود در صنعت حمل و نقل دریایی بهتر خواهد بود که دلیل آن افزایش متعادل ظرفیت ناوگان نفتکش‌ها از یکسو، و تقاضای به نسبت بالا به دلیل ذخیره نفت روی آب و تولید بیشتر پالایشگاه‌ها است."



  کد خبر : 893
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :